"> Щодо затвердження Основних засад здійснення внутрішнього контролю (Лист МФУ) ⋆

ПЕРША ВІЙСЬКОВА СПІЛЬНОТА

Щодо затвердження Основних засад здійснення внутрішнього контролю (Лист МФУ)

Щодо затвердження Основних засад здійснення внутрішнього контролю (Лист МФУ)

Мінфін у зв’язку із прийняттям 12 грудня 2018 року Урядом постанови N 1062 “Про затвердження Основних засад здійснення внутрішнього контролю розпорядниками бюджетних коштів та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 вересня 2011 р. N 1001” повідомляє.

Статтею 26 Бюджетного кодексу України визначено сутність внутрішнього контролю як комплекс заходів, що застосовується керівником для забезпечення дотримання законності та ефективності використання бюджетних коштів, досягнення результатів відповідно до встановленої мети, завдань, планів і вимог щодо діяльності бюджетної установи та її підвідомчих установ.

Основні засади здійснення внутрішнього контролю розпорядниками бюджетних коштів (далі – Основні засади) прийнято з метою формування єдиних підходів до організації та здійснення внутрішнього контролю, який спрямований, зокрема, для забезпечення дотримання законності, ефективного управління державними фінансами, і передбачають:

– визначення принципів та п’яти елементів внутрішнього контролю (внутрішнє середовище, управління ризиками, заходи контролю, інформація та комунікація, моніторинг);

– питання організації і здійснення внутрішнього контролю розпорядниками бюджетних коштів у своїх закладах та підвідомчих бюджетних установах;

– посилення управлінської відповідальності та підзвітності за належне управління та розвиток установи, ефективність та результативність її діяльності, досягнення визначених мети (місії), стратегічних та інших цілей, здійснення внутрішнього контролю;

– щорічне звітування Мінфіну про стан організації та здійснення внутрішнього контролю у розрізі елементів внутрішнього контролю.

При цьому керівник установи організовує та забезпечує здійснення внутрішнього контролю відповідно до Основних засад та актів законодавства, що регулюють пов’язані із функціонуванням установи питання.

Внутрішнім контролем охоплюється вся діяльність та фінансові і нефінансові процеси в установі, зокрема, питання планування діяльності, управління бюджетними коштами, забезпечення цільового і ефективного використання бюджетних коштів, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової, бюджетної звітності, забезпечення захисту майна від втрат тощо.

Таким чином, внутрішній контроль розглядається не як окрема подія чи обставина, а як цілісний процес, що здійснюється керівництвом та працівниками установи. У свою чергу, підрозділ внутрішнього аудиту з урахуванням повноважень, визначених Порядком здійснення внутрішнього аудиту та утворення підрозділів внутрішнього аудиту, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28 вересня 2011 р. N 1001, проводить оцінку ефективності функціонування системи внутрішнього контролю та надає об’єктивні і незалежні висновки та рекомендації щодо її удосконалення.

Водночас виконання підрозділом внутрішнього аудиту функцій, пов’язаних із створенням/побудовою системи внутрішнього контролю в установі, є неприпустимим, оскільки такі дії порушуватимуть принцип, закріплений в абзаці 7 пункту 3 Основних засад.

З метою впровадження системи внутрішнього контролю згідно з вимогами Основних засад пропонується здійснення таких заходів:

– перегляд внутрішніх документів на предмет регулювання питань внутрішнього контролю, визначених у пункті 8 Основних засад, вимог до його організації та здійснення з урахуванням особливостей діяльності установи;

– перегляд планів діяльності та внутрішніх документів на відповідність меті, визначеним стратегічним цілям установи, методів контролю та звітування про досягнення результатів діяльності установи;

– забезпечення чіткого розподілу обов’язків, встановлення повноважень і відповідальності між заступниками керівника установи, керівниками нижчого рівня та працівниками установи під час реалізації відповідних завдань, функцій і процесів в установі;

– визначення ризиків в установі та у кожному структурному підрозділі, що можуть виникнути та вплинути на виконання покладених завдань і функцій, визначення відповідних заходів контролю, спрямованих на запобігання або зменшення їх негативного впливу;

– здійснення керівництвом моніторингу системи внутрішнього контролю з метою визначення та коригування її відхилень для забезпечення ефективного реагування на пріоритетні ризики;

– організації інформаційного та комунікаційного обміну на всіх управлінський рівнях, що забезпечуватиме отримання керівництвом доцільної, своєчасної та актуальної інформації про стан виконання планів, завдань і функцій, досягнення результатів діяльності установи.

Враховуючи, що система внутрішнього контролю складається із взаємопов’язаних елементів, які стосуються всієї діяльності установи, розгляд питання створення/побудови зазначеної системи має здійснюватися керівництвом установи спільно з керівниками підрозділів, відповідальних за реалізацію ключових завдань, функцій і процесів в установі, та керівниками підрозділів, що забезпечують діяльність установи.

Організована система внутрішнього контролю в установі має забезпечити впевненість у межах розумного в тому, що через впроваджений керівником комплекс заходів дотримується законність та ефективність використання бюджетних коштів; здійснення діяльності працівників на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством; досягнення стратегічних цілей та планів діяльності.

Щодо розвитку внутрішнього контролю Мінфін забезпечує роз’яснювальну та консультаційну підтримку, зокрема, шляхом розміщення відповідних матеріалів на офіційному веб-сайті Мінфіну в рубриці “Аспекти роботи” / “Державний внутрішній фінансовий контроль”.

Крім того, Мінфін в рамках двостороннього співробітництва з Міністерством фінансів Королівства Нідерланди планує проведення навчальних заходів з питань внутрішнього контролю, до участі в яких запрошуватимуться представники установ, відповідальні за організацію та здійснення внутрішнього контролю.

З метою забезпечення єдиних підходів до здійснення внутрішнього контролю усіма розпорядниками бюджетних коштів рекомендуємо довести зазначений лист до відома розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня.

 

Джерело: https://www.minfin.gov.ua/

0 0 голос
Рейтинг статті
URatio team

Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x
()
x